سفارش تبلیغ
صبا ویژن

چگونه رزومه کاری بد ننویسیم؟

هدف اصلی از نوشتن رزومه فروش مهارت و توانایی های شما به کارفرما است. پس ابتدا از خود سوال کنید که: چرا این شرکت یا سازمان باید رزومه کاری مرا انتخاب کند؟

برای رسیدن به فرصت شغلی که انتظار دارید، باید تجارب و مهارت هایی را برجسته کنید که نشان می دهد شما لیاقت آن جایگاه شغلی را دارید.

بهترین رویکرد در فرآیند کاریابی، جلب نظر مدیر شرکت، از راه پررنگ نشان دادن مهارت های بازاری است

با این اوصاف باز هم کارجویان زیادی، نمونه رزومه شان را با اطلاعات غیرضروری و بدون استفاده پر می کنند که همین، شانس موفقیت آنها را به شدت کاهش می دهد. در مقاله ی «چگونه رزومه بنویسیم؟» به تفصیل راجع به اطلاعات لازم در رزومه و نحوه اولویت بندی آنها توضیح ارائه داده ایم.

پس اگر برای بدست آوردن یک فرصت شغلی خوب مصمم هستید، این 6 مورد را از رزومه خود حذف کنید:

رزومه کاری

1- عبارات کلیشه ای و مبالغه آمیز در رزومه

از عبارت های کلیشه ای و کلی مثل «آشنایی با…» (ذهنیت استخدام کننده از این جمله این است که شما به هیچ وجه چیزی در این زمینه بلد نیستید!) و «تسلط کامل به…» (تسلط کامل هم جمله ای مبالغه آمیز است!) و از این دست جملات کلیشه ای، دیگر استفاده نکنید. چرا که این ها، جملاتی ساختگی و تصنعی است که صدها بار قبل از رزومه شما، در نظر استخدام کننده آمده است و مهارت های شما را در ذهن او غیر واقعی جلوه می دهد. پس با این جملات خودتان را در صف انبوه رزومه های آماتور و مردودی قرار ندهید.

در عوض مهارت های بازاری و دانش بازاری خود (آنهایی که مرتبط با آن صنعت است) را با جزییات کامل بیان کنید و علاوه بر آن، آن دسته از مهارت ها و توانایی هایی که قابل اندازه گیری است را با درصد دهی یا نمره دهی نشان دهید. حتی برای جذابیت بیشتر رزومه می توانید از نمودار های زیبا استفاده کنید. پس از جملات شعاری و تکراری پرهیز کنید و فقط بر روی مهارت ها و تجربیات مرتبط و قابل اندازه گیری خود تمرکز کنید.

 

2- دروغ در رزومه کاری

شاید راحت ترین روش برای تقویت و پرکردن رزومه، استفاده از دروغ و نوشتن مهارت ها و توانایی هایی باشد که آنها را ندارید. اما به این نکته دقت کنید که در روز مصاحبه، استخدام کننده به راحتی با چند آزمون ساده از شما متوجه این موضوع خواهد شد! و شما قطعاً در مصاحبه رد خواهید شد. پس این فرصت را با دروغ گفتن در فرم رزومه از دست ندهید. اگر تمام شرایط لازم در آگهی استخدام را ندارید به این فکر کنید چطور آن مهارت ها و تجاربی که دارید را ارتقا داده و آنها را در رزومه پررنگ تر جلوه دهید.

این مطلب را در نظر داشته باشید که یک کارفرما بیش از مهارت، به قابل اعتماد بودن شما توجه می کند و چه بسا اگر بتوانید اطمینان وی را کسب کنید و به شما اعتماد کند، فرصت کار و رشد در آن مجموعه را بدست آورید.

 

3- پاراگراف های طولانی رزومه

خواندن پاراگراف های طولانی رزومه، کار سختی است و استخدام کننده را خسته می کند و در نتیجه ممکن است رزومه شما را به دقت و به طور کامل بررسی نکند. در ساختار رزومه تا جایی که می توانید متن را تفکیک کنید و پاراگراف ها را کوتاه تر کنید و از بخش های پررنگ شده استفاده کنید. به عنوان مثال عناوین را بولد و برجسته کنید و برای آیتم های هر لیست از نشانگر ها (bullet points) استفاده کنید.

رزومه خود را به نحوی بنویسید که مهارت های بازاری شما در همان نگاه اول توجه استخدام کننده را جلب کند و این اطلاعات مهم را لابلای اطلاعات دیگر رزومه پنهان نکنید. با این کار او به خواندن کامل رزومه ی شما ترغیب می شود.
با نوشتن یک رزومه شرکت شفاف و روشن، این مسئله را از همان ابتدا برای استخدام کننده روشن کنید که شما چه چیزی به آن شرکت اضافه خواهید کرد. همین طور با یک ساختار واضح، مطمئن شوید که بیشترین اطلاعات رزومه تان را انتقال داده اید و چیزی از دید استخدام کننده پنهان نمانده است.

برای تبدیل شمسی به قمری می توانید از تقویم آنلاین استفاده کنید.

 

4- خطای دستوری و املایی در رزومه نویسی

شاید تصور کنید که یک یا دو اشتباه تایپی و نوشتاری امری عادی است و از نظر استخدام کننده ایرادی ندارد. اما جمله ای که استخدام کننده خواهد گفت این است که شما در دقت به جزییات ضعف دارید!
خطاهای شما در نمونه رزومه کاری به استخدام کننده می گوید که شما فردی هستید که به جزییات در کار دقت نمی کند و حتی همین اشتباهات ممکن است توجه او را از محتوای اصلی رزومه شما منحرف کند و اطلاعاتی که تأثیر بیشتری در استخدام شما دارد از چشم وی پنهان بماند.
حتماً قبل از ارسال رزومه، چندین بار آن را مرور کنید تا اشتباهات نوشتاری را اصلاح کنید و بهتر این است که از یک فرد دیگر هم برای این کار کمک بگیرید چرا که ممکن است بعضی کلمات اصلاً به چشم شما نیایند و بالطبع اصلاح هم نشوند.

 

5- نوشتن اهداف شخصی رزومه

اکثر قریب به اتفاق اهداف نوشته شده در رزومه برای کارفرما جذابیتی نداشته و تکراری هستند.
«شما علاقمند به چالش های جدید، آن هم در یک شرکت پویا و در حال رشد هستید تا به شما فرصت دهد که در رشد آن شرکت نقش مثبتی داشته باشید.»
این بخش هم از آن دست مطالبی است که اصلاً برای کارفرما جذابیتی ندارد. بلکه کارفرما صرفاً می خواهد بداند که شما چه کارهایی را می توانید در آن شرکت برعهده بگیرید.
پس به جای نوشتن بخش اهداف یک خلاصه مختصر و مفید و کابردی راجع به خود بنویسید و بهتر است یک بخش «درباره من» ایجاد کنید که اطلاعاتی راجع به شما که کارفرما و استخدام کننده اهمیت بیشتری برای آن قائل هستند را در آن بنویسید و با یک متن شفاف و هوشمندانه به کارفرما بگویید که چرا شما برای این فرصت شغلی مناسب هستید. توصیه می کنم به مقاله ی «چگونه یک توصیف شخصی در رزومه کاری و تحصیلی خود بنویسیم؟» رجوع کنید.

 

6- ذکر کردن سوابق شغلی قدیمی و کم اهمیت در رزومه

رزومه کاری شما بیوگرافی شما نیست بلکه یک سند بازاریابی است، پس نیازی نیست هر شغلی که بعد از فارغ التحصیلی داشته اید را در رزومه بنویسید مگر آن سوابق شغلی که طی 12 تا 15 سال گذشته انجام داده اید و فکر می کنید برای کارفرما مهم بوده و در فرآیند جذب شما در آن شرکت تاثیر مثبتی خواهد داشت. در غیر این صورت کافی است که در بخش سوابق کاری رزومه، اطلاعاتی مربوط به 2-3 موقعیت شغلی اخیر خود بنویسید.

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b1%d8%b2%d9%88%d9%85%d9%87-%da%a9%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%a8%d8%af-%d9%86%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%9f/