سفارش تبلیغ
صبا ویژن

پلمپ دفاتر تجاری:

تمامی دفاتر قانونی و رسمی غیر از دفتر دارایی باید قبل از ثبت، به وسیله اداره ثبت اسناد امضا شود و اوراق آن به ترتیب شماره گذاری شوند و سپس با مهر سربی وزارت دادگستری، پلمپ و منگنه گردند.

در این دفاتر، صفحه اول و آخر، صفحات دارای تاریخ و دارای امضا مشخص می باشند و تمامی اعداد نیز با حروف نوشته می شوند.

با توجه به ماده 2 آئین نامه نحوه تنظیم و نگه داری دفاتر قانونی، لازم است که تمامی دفاتر روزنامه و کل به زبان فارسی باشند و قبل از ثبت هر گونه معامله، بر اساس ماده 11 و 12 ق.ت، به وسیله نماینده اداره ثبت اسناد، امضا و پلمپ شوند.

 

اهمیت دقت در تهیه دفاتر قانونی:

یکی از کار هایی که یک حسابدار باید در طول روز آن را انجام دهد، ثبت اسناد حسابداری در دفاتر قانونی می باشد که بر اساس قانون تجارت حسابدار موظف است که تمام رویداد های مالی را پس از ثبت در اسناد و تایید آنها، به دفاتر حسابداری منتقل نماید.

نکته: دفاتر قانونی در حسابداری شامل دفتر روزنامه حسابداری و دفتر کل حسابداری می باشد.

    استفاده از نرم افزار اتوماسیون اداری، فکس انلاین و تقویم آنلاین  و… برای افزایش راندمان سازمان ها پیشنهاد می شود.


رد دفاتر قانونی مودیان:

زمانی که دفاتر قانونی مودیان رد می شود یعنی استاندارد های حسابداری در آن رعایت نشده است و تنظیم آن بر اساس آئین نامه تحریر دفاتر قانونی صورت نگرفته است. در نتیجه این امر باعث می شود که مستندات آن پذیرفته نشود و دفاتر رد گردند.

بر اساس ماده 20 این آئین نامه، مصداق رد دفاتر قانونی پلمپ شده، مشمول مالیات های زیر می گردد. در این صورت سیستم مالیاتی علی الراس که در رابطه با رد دفاتر قانونی مودیان بود، از 27 ام مرداد ماه سال 1397 منسوخ شد.

 

خارج شدن دفاتر از پلمپ:

مودیان مالیاتی که مشمول ق.م.م هستند، مکلفند که دفاتر قانونی پلمپ شده روزنامه و کل را تهیه نمایند و از آن به درستی نگه داری کنند تا اگر درخواست رسیدگی از طرف ممیزان مالیاتی وجود داشت، آنها را تسلیم نمایند.

این دفاتر نباید به هیچ دلیلی از پلمپ خارج شوند در غیر این صورت، باعث عدم پذیرش آنها و رد شدن روییداد های مالی می گردد و مورد رسیدگی قرار نمی گیرد.

 

 

منبع:

https://blog.yar.cloud/%d8%b1%d8%af-%d8%af%d9%81%d8%a7%d8%aa%d8%b1-%d9%82%d8%a7%d9%86%d9%88%d9%86%db%8c/